Chilli Hoptrup

I Chilli Hoptrup har vi en ambition om, at børn oplever bevægelsesglæde!

Vi er en aldersintegreret pædagogisk idrætsinstitution.
Vi bruger den pædagogiske idræt i vores hverdag, hvor vi igennem leg, idræt og bevægelse styrker børnenes grundmotoriske fundament samt deres trivsel og glæde ved at bevæge sig.

Vi har et fokus på at bevare og skabe en kultur hvor leg, idræt og bevægelse er omdrejningspunktet for vores hverdag og aktiviteter i Børnehuset Chilli, Hoptrup.

Vi bruger også andre pædagogiske tilgange i samspil med den pædagogiske idræt for at skabe inkluderende læringsmiljøer og gode deltagelsesbaner for det enkelte barn.
- ICDP (den professionelle relationskompetence)
- KaMiBe (Karakter styrker, Mindfulness og Bevægelse)
- Neuropsykologisk udviklingsleg (Understøttelse af børns udvikling gennem leg)

Vi vil gerne sikre, at alle børn oplever at lykkedes, derfor arbejder vi med børnenes potentialer for at styrke deres kompetenceudvikling.

I den pædagogiske idræt lægger vi fokus på at alle børn oplever at lykkes samt de æstetiske læreprocesser, hvor det sociale fællesskab spiller en stor rolle. Vi tror på at barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse foregår og vokser i sunde børnefællesskaber som understøttes gennem bevægelse. Netop hvor barnet lærer gennem kroppen og kropslige oplevelser.

Læring i fællesskabet flytter fokus fra ”mig til vi”, og at vi alle sammen kan noget særligt. Alle er gode til noget.

Pædagogisk idræt kobler sig på en inkluderende tanke, hvorved der skabes rammer og betingelser for bevægelse for alle. Det betyder, at der er plads til alle – men ikke til alt. I Pædagogisk idræt tilpasser vi aktiviteten til gruppen og det enkelte barn, og ikke omvendt.

Den pædagogiske idræt bygger på værdier såsom leg, kamp, konkurrence, fordybelse, fællesskab, færdigheder, motivation og kompetencer(udvikling).
Kerneværdierne i den pædagogiske idræt er;

• Bevægelsesglæde

• Bevægelsesvaner

• Nuanceforskel i deltagelse.

Der er via et større engelsk forskningsprojekt påvist at mindfulness til børn har følgende positive effekter;

• Mere empati

• Bedre fællesskab

• Mindre egoisme

• Mindre mobning

• Større selvtillid og selvværd

• Bedre læringsevne

• Bedre koncentration

• Mere ro

• Reduceret symptomer på stress, angst og depression

Når du vælger os til som pædagogisk idrætsinstitution til dit barn, er det vigtigt at du som forælder bakker op om glæden ved at bevæge sig – så dit barn får gode oplevelser og mulighed for at tilegne sig nye motoriske færdigheder.

Derfor er det vigtigt for dit barn at have tøj på, der egner sig til bevægelse, samt en madpakke som sikrer at der er energi til hele dagen. Det er vigtigt at dit barn kan bevæge sig frit, så vi styrker bevægelsesglæden. Det er svært for børnene at udvikle sig motorisk og mestre nye ting, hvis de er hæmmet af for stramt tøj.

Forslag til den daglige påklædning hele året:

- leggins, joggingbukser, sportstøj

- kort eller langærmet T-shirt.

- strømper, som kan tages af (vi bruger meget at have bare tæer)

- undertrøje og underbukser (så det ikke er noget problem, at børnene tager det yderste lag tøj af, når de sveder)

- en god sko der kan gås, løbes, klatres og hoppes i (fx Tennissko/løbesko/kondisko).

Derudover er det vigtigt, dit barn har tøj til udendørsbrug, der egner sig til vejret og årstiden.

Traditioner i Børnehuset Chilli, Hoptrup
Ud over det daglige fokus på den pædagogiske idræt, har vi også nogle tilbagevendende traditioner, som tager afsæt i vores pædagogiske idræts profil og det gode forældresamarbejde heri;

Fars Fede Fri dag (Alle fædre kommer til en sjov og aktiv dag med deres barn/børn)

Mors muntre motionsdag (Alle mødre kommer til en sjov og aktiv dag med deres barn/børn)

Wellness dag for alle børn (Vi har en årlig tradition for en wellness dag til alle børn - her er der fokus på sanserne og velvære)

Motorik fredag (Hver anden fredag stilles der en motorikbane op i gangarealet - her har vi på tværs af stuerne gang i en masse god bevægelse med fokus på motorikken, bevægelsesglæde og børnefællesskaber på tværs af huset) (Hver anden fredag - stilles der motorik bane op i gangarealet - her har vi på tværs af stuerne gang i en masse god bevægelse med fokus på motorikken, bevægelsesglæde og børnefællesskaber på tværs af huset.

Store børnedag - Årlig fællestur i hele Børnehuset Chilli på store bededag (Her tager vi på en fælles tur med Chilli Marstrup. Temaet for turen er Bevægelsesglæde i naturen. Natur er Chilli Marstrups pædagogiske profil. Her er der fokus på bevægelsesglæde og fællesskab)

Vi deltager i bevægelses-aktiviteterne, sammen med børnene. Vi viser børnene, at det er sjovt og sundt at bevæge sig. Vi snakker om, at vi øver os, at vi bliver forpustede og at hjertet banker hurtigt. Desuden taler vi om, at blodet pumper hurtigt rundt i kroppen, vores muskler styrkes og det er sundt og godt for vores krop. Længden og sværhedsgraden af aktiviteterne varierer efter børnenes niveau og nærmeste udviklingszone. Børnene oplever ofte en hurtig forbedring i forhold til deres udholdenhed.

Vi arbejder ligeledes målrettet med sanserne og fornemmelsen for egen krop.

Dette gælder lige fra det at spise og sanse sin mad, til at modtage pædagogisk massage og have målrettede aktiviteter, der påvirker og udvikler sanserne.
Ved alle måltider, i alle grupper – har vi “hjerne pause”. Hjernepause foregår med stille musik og ingen snak i de første par minutter af vores måltider, så vi understøtter og giver børnene mulighed for at smage og fornemme deres mad.
Vi har ligeledes målrettede aktiviteter, der påvirker og udvikler vestibulær (Balance), kinæstesi (Muskel-led), taktil (Føle), synssans og den auditive sans (Høre)