I Chilli Marstrup har vi en ambition om at bringe børn tæt på naturen!
Hvorfor bringe børn tæt på naturen?
Vi ønsker at være aktive og medvirkende til, at børnene udvikler naturdannelse!
”Naturdannelse er en proces, hvor barnets forhold til naturen styrkes. I processen indgår forskellige typer af relationer til natur, og de kan kategoriseres i fem forbundne elementer i naturdannelse: Det materielle, det erfaringsbaserede, det kognitive, det følelsesmæssige og det filosofiske. Relationerne er dynamiske og af mere eller mindre indre eller ydre karakterer.” (Børns naturdannelse. Naturen i barnet – barnet i naturen, Center for børn og natur)
Naturdannelsens fem elementer:
Det materielle: Menneske og økosystem
Det erfaringsbaserede: Kropslig og fysisk interaktion med natur
Det kognitive: Viden og holdninger
Det følelsesmæssige: Emotionelle reaktioner og tilknytning
Det filosofiske: Natursyn og etik
Børnenes naturdannelsesproces kræver, at børnene er deltagende og får erfaringer i læringsmiljøer i naturen og uderummet, der aktivt stimulerer refleksion, sansning, tænkning, opmærksomhed og følelser.
Børns relation til naturen er en dynamisk proces, hvor børnene ofte knytter sig mere og mere til naturen. Dette på baggrund af den positive oplevelse i at være i naturen, hvorefter det typisk vil udvikle en relation der handler om at være med naturen og senere for naturen.
I Børnehuset Chilli, afdeling Marstrup lægger vi således vægt på, at naturen og uderummet på eks. legepladsen anvendes som et aktivt lege- og læringsrum, der danner et godt afsæt for den pædagogiske praksis i arbejdet med børns generelle sundhed, udvikling, trivsel, læring og dannelse. Vores pædagogiske grundlag og arbejdet med de seks læreplanstemaer kan aktivt udfoldes i naturen og uderummet.
Hvordan opnår vi vores ambition?
Hele året rundt er vi så meget som muligt udendørs på legepladsen eller i naturen omkring os.
I Børnehuset Chilli Marstrup har vi både det grønne og det blå flag fra Grønne Spirer. Det grønne flag indikerer, at vi bruger naturen rigtig meget i dagligdagen og det blå flag indikerer, at vi vægter bevægelse i naturen højt.
Medarbejdere deltager løbende i Grønne Spirers kurser for at udvikle vores naturpædagogik.
Vi er optaget af at anvende science-tankegangen, som tilgang til det pædagogiske arbejde med børnene. Det betyder konkret, at vi tilrettelægger aktiviteter eller læringsmiljøer, hvor børnenes naturvidenskabelige erfaringer og eksperimenter har stor værdi. Derudover ser vi disse erfaringer indeholde et potentiale, hvor vi kan sætte ord på børnenes oplevelser og dermed få situationer til pege i naturvidenskabelig retning. På den måde kan vi guide børnene i deres umiddelbare erfaringer til en begyndende videnskabelig viden. Et eksempel herpå: Nogle børn leger med en kugle i et rør. De eksperimenterer med at løfte røret, så kuglen kommer hurtigt gennem røret. Vi sætter ord på, at hvad der sker: I løftede den ene ende af røret og kuglen kom ud i den anden. Vi kommer ikke med længere forklaringer om, hvorfor det sker.
Vores læringsmiljøer
I Chilli Marstrup har vi en stor fantastisk legeplads med rig mulighed for at gå på opdagelse og fordybe sig i mange forskellige temaer og leg. Vi følger naturens gang og ser årstiderne skifte. Vi har højbede, som vi tilsår, passer og høster afgrøder fra. Vi har også mange forskellige frugtbuske, nøddehegn og frugttræer. På legepladsen har vi indrettet insekthoteller samt et vildtområde for at tilgodese insekter og andre kryb og smådyr.
Vi har bålpladser og overdækkede pavilloner til et aktivt udeliv.
Vi har tre geder, som vi dagligt passer sammen med børnene. I weekender og ferier passer forældre og børn gederne på skift.
På legepladsen har vi rig mulighed for dagligt at bruge de 18 grundbevægelser, både på vores bakker og frie arealer, men også på de legeredskaber, vi har valgt at have.
Vi tager på opdagelsesture ud af huset – både på gå- og cykelture i nærområdet, men også med bus til Haderslev og omegn.
I løbet af børnenes dag vil de opleve at få muligheder for at deltage i voksenstyrede udendørs aktiviteter, men også at kunne lege og gå på oplevelse i uderummet/naturen, hvor det er børnenes nysgerrighed og egne eksperimenterer, der er styrende.
Forslag til den daglige påklædning
Da vi er meget udendørs, er det vigtigt at dit barn har tøj og fodtøj med, så børnene kan bevæge sig og opleve naturen i alle årstider. Derfor er det en fordel at dit barn medbringer:
- Gummistøvler/vinterstøvler/kondisko/sandaler (efter årstiden)
- Ekstra strømper, bukser, bluser mv.
- Termotøj/flyverdragt, hue og handsker
- Regntøj – i vinterperioden er det en fordel at det er forret
- Skiftetøj efter årstiden
Traditioner i Børnehuset Chilli afd. Marstrup
Ud over det daglige fokus på natur og udeliv har vi også nogle tilbagevendende traditioner, som tager afsæt i vores pædagogiske profil og det gode forældresamarbejde heri:
Bedsteforældredag - plantedag
Arbejdsdag
Store børnedag (En dag hvor vi er sammen med Chilli Hoptrup, hvor vi mødes om bevægelse og oplevelser i naturen)
Naturens dag
Affaldsindsamling