Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Info til forældre

I nedenstående kan du finde informationer om følgende:

  • Opstart for jeres barn
  • Aflevering og afhentning
  • Påklædning og skiftetøj - herunder også bleer
  • Madpakker
  • Ture ud af huset
  • Solcreme
  • Oprydning
  • Skuffe og mappe
  • Børns eget legetøj og egne cykler
  • Fejring af fødselsdage
  • Barnets sygdom - herunder medicin-givning og temperaturmåling
  • Forældresamtaler - forældresamarbejde
  • Forældremøde
  • Forældrebestyrelse
  • Forældreråd
  • Aula
  • Facebook
  • Hjernen & Hjertet
  • Sampasning
  • Lukkedage
  • Geder i Marstrup

 

Opstart for jeres barn

I samarbejde med jer forældre, aftaler vi et forløb, så jeres barn får en god opstart i Chilli.  Vi er fleksible og tager udgangspunkt i barnets behov. Det er vigtigt for os, at barnet får en god tilknytning til personalet.

 

Aflevering og afhentning

Det er vigtigt at jeres barn og I som forældre altid siger goddag og farvel til personalet.

Når barnet møder i Chilli, skal I trykke ”Tjek ind” på skærmen i indgangen – samt skrive et tidspunkt for hvornår og hvem der afhenter jeres barn igen. Hvis barnet bliver afhentet af andre, skal børnehaven vide besked.

Vi vil gerne vide besked, hvis jeres barn møder senere end kl.9 – dette af hensyn til dagens planlægning og evt. aktiviteter ud af huset.

Det er vigtigt at tænke over at I er nærværende i afleverings- og afhentesituationer, så jeres barn får den bedste start og afslutning på dagen.

Vi anbefaler at I lader mobilen være lydløs eller ligge i bilen – jeres barn og personalet har brug for jeres nærvær.

 

Påklædning og skiftetøj

Børnene skal medbringe skiftetøj og møde i rent tøj, der passer til årstiden. De skal kunne bevæge sig i tøjet, da vi er meget ude og aktive i begge afdelinger.

Husk at skrive navn i ALT tøj og sko.

Skiftetøj

Det vil være godt med 2-4 sæt skiftetøj passende til årstiden – det er bluser, bukser/shorts, strømper og undertøj.

Børnehavebørn skal som udgangspunkt ikke have mere skiftetøj med. Vi arbejder med, at dit barn bliver selvhjulpen og selv kan finde sit tøj i garderoben. Her er det en stor hjælp, hvis skiftetøjet er pakket ud fra tasken  og er lagt i barnets garderobe/garderobekasse. Det bliver uoverskueligt for dit barn, hvis dit barn skal finde rundt i for meget tøj. 

I den periode, hvor barnet er ved at øve at gå uden ble, kan det være nødvendigt med flere sæt undertøj og bukser.

Skiftetøjet kan blive i Chilli, men hver fredag skal garderoben tømmes, da den bliver gjort ren.

Har dit barn skiftet tøj i Chill, sender vi det beskidte eller våde med hjem – og vil gerne have nyt fyldt op dagen efter, så vi altid har nyt til jeres barn.

Har dit barn fået afføring/urin i eller på sit tøj, bliver det lagt i en plasticpose, som I skal tage med hjem. Vi må ifølge hygiejne-retningslinjer ikke begynde at skylle tøjet op eller vaske det.

Overtøj

Overtøjet skal tilpasses årstiden – og i overgangsperioder er det nødvendigt med både varmt overtøj (eks. flyverdragt), regntøj og termotøj, da vejret skifter meget. Det er også om vinteren vigtigt at barnet har hue, handsker og evt. en halsedisse med.

Det er ikke nødvendigt med rent overtøj hver dag, men det er jeres opgave at sørge for, at overtøjet er tørt og brugbart til næste dag.

Fodtøj

Barnet må meget gerne medbringe indendørs sko som eks. hjemmesko/pudser. Mange børn vil dog helst gå i strømpesokker eller endda bare tæer indendørs - og det er også fint. 

Derudover skal barnet medbringe gummistøvler og et par sko/sandaler/støvler der passer til årstiden.

Bleer

I skal som forældre medbringe bleer til jeres barn. Når der mangler bleer, vil I få en reminder i Aula eller i barnets garderobe. 

Skal barnet smørres med en bestemt type creme, er det vigtigt at I medbringer dette.

 

Madpakker

Børnene skal medbringe mad til hele dagen. Forældregruppen har fravalgt madordning.

De børn, der møder tidligt, bliver tilbudt havregryn eller børnene er meget velkomne til at medbringe egen morgenmad.

Det er godt at dele børnenes mad op i madkasser, så der både er en til morgenmad, formiddags-middagsmad og en til om eftermiddagen. Derudover vil vi gerne, at børnene medbringer en drikkedunk med vand. Når I pakker maden, er det godt at have for øje, at barnet får succes, hvis det selv kan åbne indpakningerne af maden. Det kan eks. være en fordel, at have klippet et lille hul i plastikindpakning. Vi hjælper dem også, så de har mulighed for at kunne mestre så meget som muligt selv.

Bruger dit mindre barn sutteflaske vil vi gerne have, at flaskerne medbringes rengjorte hver dag.

Som udgangspunkt blander vi os ikke i indholdet af barnets madkasser. Det er jeres ansvar at sikre at barnet får sundt og nærende mad, som livsvigtig benzin for jeres barns trivsel, læring og udvikling.

Du kan læse mere om vores principper for mad i Børnehuset Chilli i dette link:  Mad, måltider og fødselsdagsfejring | Børnehuset Chilli (aula.dk)

I vuggestuen følger vi Sundhedsstyrelsens anbefalinger ift. børnenes kost. Børnene skal have lært at tygge maden (ca. 3 år), før de anbefales at spise hårde madvarer som eks. hele gulerødder, rå æbler, hele vindruer mv. Du kan læse mere i følgende link: Mad og måltider til småbørn - Sundhedsstyrelsen

Børnene kan i perioder have en øget sult. Vi fortæller jer, hvis vi oplever, at jeres barn kan spise mere i løbet af dagen, end der er i madkasserne.

 

Ture ud af huset

Når vi skal på ture ud af huset, skal barnet medbringe en lille rygsæk til madpakke og drikkedunk. Madpakken skal være turvenlig, hvilket vil sige, at den skal kunne tåle at blive åbnet og lukket flere gange samt være nem at spise.

I turtasken skal der også gerne være plads til skiftetøj, hvis vi får behov herfor.
 

Solcreme

Når UV-indekset er på 3 og derover, smører vi børnene med solcreme. Dit barn skal være smurt med solcreme hjemmefra – vi smører med solcreme i løbet af dagen.

Vi anbefaler at hente app’en: ”UV-indeks” fra Kræftens Bekæmpelse, som giver et dagligt overblik over dagens UV-indeks.

Børnehuset Chilli indkøber og bruger mærket, Derma faktor 30. Tåler dit barn kun et særligt mærke solcreme, er det vigtigt at I medbringer og sørger for at der er solcreme i Chilli.

 

Oprydning

Vi lærer børnene, at når vi har brugt noget legetøj eller lign. skal vi rydde op efter os. Dette gælder således også det legetøj eller lignende, som børnene bruger lige inden den skal hjem. Når I henter jeres barn, forventer vi således, at barnet rydder op inden det går hjem.

Desuden skal I som forældre sørge for at rydde op og holde orden på jeres barns garderobeplads. Der må ikke ligge/stå ting på gulvet.


Skuffe og mappe

Børnene har hver deres skuffe til opbevaring af forskellige ufærdige projekter og en mappe, hvor vi sætter billeder og tegninger ind i. I er velkomne til selv at sætte ting i. Når barnet stopper i Chilli får det mappen med hjem.

 

Børns eget legetøj og egne cykler

Børn skal lade deres eget legetøj bliver hjemme. Dette gælder både indendørs som udendørs og også cykler. Det kan dog være særdeles relevant for nogle børn, at medbringe en bamse eller lign., som kan bruges i stillestund eller i andre situationer. Dette aftales med os.

Ved særlige pædagogiske aktiviteter, kan vi opfordre børnene til at medbringe egne cykler eller legetøj - I vil i så fald få besked.

Mange børn har stor glæde af, at cykle hen til os. Cykler kan parkeres ved hhv. indhegningen i Marstrup og i cykelstativerne i Hoptrup. Det er en rigtig god ide, at lade cyklerne være låst.

 

Fejring af fødselsdage

Når barnet har fødselsdag skal det selvfølgelig fejres. Vi hejser flaget, synger fødselsdagssang og barnet kommer særligt i centrum. Barnet skal ikke medbringe noget til uddeling. 

Vi modtager gerne invitationer til at fejre barnet hjemme hos sig selv. Invitationen skal gælde hele gruppen og det skal kunne lade sig gøre ift. institutionens øvrige planer. Vi har desværre ikke mulighed for at kunne sørge for transport til hjemmet. 

Uddeling af private fødselsdagsinvitationer i Chilli er en mulighed, hvis I deler ud til alle børn i gruppen. Hvis det kun er enkelte børn, som inviteres hjem til fødselsdag, skal invitationer uddeles i privat regi. 

Du kan læse mere om fejring af fødselsdage her: Mad, måltider og fødselsdagsfejring | Børnehuset Chilli (aula.dk)

 

Barnets sygdom

Jeres barn må ikke møde i Chilli, hvis det er sygt. Det skal være så frisk, at det kan indgå i den almindelige dagligdag. I kan læse mere herom i dette link: Børnehave, syge børn - Patienthåndbogen på sundhed.dk

Hvis jeres barn bliver syg med feber og/eller påvirket almentilstand i løbet af dagen, kontakter vi jer. 

Hvis jeres barn kommer til skade, hvor vi kan være i tvivl om barnet skal vurderes af en læge, vil vi altid kontakte jer, så I kan vurdere det videre forløb. Kommer jeres barn ud for en ulykke, så skal I vide, at alle faste medarbejdere har førstehjælpskursus og der ligger instrukser for tilkald af eks. ambulance.

Temperaturmåling

Vi støtter os op ad Sundhedsstyrelsens retningslinjer, som anbefaler temperaturmåling med hhv. endetarmstermometer (her får vi den korrekte temperatur) og øretermometer (som ligger 0,5 grader under den korrekte temperatur). Har barnet mere end 38 grader, betragtes det som feber.

Børn i vuggestuen: Her foretages temperaturmåling ved endetarmsmåling eller øremåling. Ved børn under 1 år skal temperaturmåling dog altid ske i endetarmen.

Børn i børnehave (inkl. Miniputterne): Her foretages temperaturmåling med øretermometer.

Medicingivning

Ved kroniske eller længerevarende sygdomme kan det være nødvendigt, at vi giver barnet medicin. Det kan også være nødvendigt ved akut opståede anfald, som eks. feberkramper, epileptiske anfald eller akutte allergiske reaktioner. Det er jeres ansvar at medbringe den lægeordinerede medicin, hvor der er tydeligt angivet navn og instruktion. 

I Chilli giver vi ikke børn medicin, der ikke er lægeordineret - det kan eks. være movikol, panodiler mv.

 

Forældresamtaler - forældresamarbejde

Når dit barn har fået en plads hos os vil vil gerne holde et opstartsmøde, hvor vi taler om vigtig viden i forhold til jeres barn.

I løbet af barnets tid i Chilli vil I blive indkaldt til dialogmøder, hvor vi med udgangspunkt i en dialogprofil, som I og vi udfylder i Hjernen & Hjertet, snakker om jeres barns trivsel, udvikling og læring.

Desuden har vi en særlig opmærksomhed på barnets sproglige udvikling og deler viden om sprogvurderinger i hhv. sprogtrappen (barnet under ca. 3 år) og sprogvurderingen (barnet ml. ca. 2,9-3,4 år og inden skolestart). Alt dette med henblik på at skabe forudsætninger for at samarbejde om de bedst mulige rammer for barnets trivsel, læring og udvikling.

Samtalerne tilbydes således:

  • Efter 3-6 måneder efter opstart i Chilli
  • Ved overgang til børnehave
  • I efteråret før kommende skolestart.

 

Herudover er det altid muligt at i som forældre beder om et møde eller at vi indkalder til et. Dialogen i forældresamarbejdet er vigtigt for os. Hvis der er noget, som du undrer dig over som forælder eller har brug for mere viden om, så kontakt os endelig. 

 

Forældremøde

Hvert efterår afholder vi et forældremøde for alle forældre i Chilli. Her fortæller vi mere om dagligdagen i Chilli, drøfter forskellige børnerelaterede temaer og har valg til forældrebestyrelsen.

 

Forældrebestyrelse

I Børnehuset Chilli har vi en forældrebestyrelse med forældre fra begge afdelinger. Det er forældrebestyrelsens opgave at være med til at fastlægge de overordnede principper for Chillis virke. Principperne skal holde sig inden for de lovgivningsmæssige og politiske rammer. Det kan eks. være udarbejdelse af kostpolitik, indstilling til placering af lukkedage og åbningstider, principper for forældresamarbejde og meget mere. Det er personale og ledelse, der træffer de daglige konkrete beslutninger og udmønter principperne.

Når barnet begynder i Chilli, vil I blive kontaktet af et bestyrelsesmedlem, som vil byde jer velkommen som forældre i fællesskabet i Chilli. Måske har I nogle spørgsmål, som I ikke har fået svar på under indkøringsperioden, som bestyrelsesmedlemmet kan hjælpe jer med at få svar på.

 

Forældreråd

I hver afdeling har vi et forældreråd. Forældrerådets opgave er, at invitere til børne-forældrearrangementer i et passende omfang, så der er mulighed for at knytte gode relationer i forældregruppen. Det kan eks. være ved arbejdsdage, bålhygge mv.

 

Aula

I Haderslev Kommune bruger vi Aula, som info og kommunikationsplatform til forældre og som arbejdsredskab til personalet. I skal som forældre selv oprette jer med Mit-Id eller unilogin på www.aula.dk for at få adgang. Du kan først logge ind på Aula den dag, hvor barnet begynder hos os.

Første gang I logger på Aula, skal I angive samtykker og forskellige stamkorts-oplysninger, som er vigtige for os. Du kan finde mere vejledning om Aula her: Hjælp til Aula – Aula (aulainfo.dk)

HUSK at tjekke AULA, for det er her vi kommunikerer ud til jer forældre. Det er også her I finder institutionens opslagstavle og kalender. Det er ofte vigtige informationer og praktiske oplysninger samt ferie-tilmeldinger.

Det er vigtigt, for os, at I tilmelder og feriemelder jeres børn – så vi kan planlægge hvor meget personale vi skal have sat på i ferieperioderne. På denne måde får vi brugt personaleressourcerne bedst muligt.

I Aula kan I finde billeder af jeres barn, idet vi løbende lægger billeder i Aula-album. De konkrete billeder kan du downloade til dig selv. Vær opmærksom at albums slettes løbende, da det er god data-behandler-skik.

 

Facebook

Vi har en Facebook profil, hvor vi af og til lægger billeder op. Du kan finde os under: Børnehuset Chilli i Haderslev. Vi lægger kun billeder af jeres barn på Facebook, hvis vi har jeres samtykke. Dette giver I i Aula.

 

Hjernen & Hjertet

I Haderslev kommune bruger vi H&H, som er en dataplatform. Den bruges som arbejdsredskab for personalet. I H&H laver vi bl.a. sprogvurdering, forberedelse til samtaler, TOPI mm.
TOPI står for Tidlig Opsporing og Indsats, og bygger på Opsporingsmodellen fra Socialstyrelsens projekt Opkvalificering af den tidlige indsats. Formålet med TOPI er at understøtte personalet med tidlig opsporing af mistrivsel og en efterfølgende styrket indsats.

Når du er logget ind i Aula, kan du finde dokumentet "Oplysninger om brug af personoplysninger", hvor du kan læse mere om hvordan vi bruger dit barns personoplysninger i H&H.

 

Sampasning

I ferieperioder har vi sampasning, hvor børnene samles i hhv. Hoptrup eller Marstrup. Vi sørger for, at der er så vidt muligt fortsat er kendte voksne for barnet. Vi sørger for, at barnet får tildelt en garderobe, hvor der er sampasning.

Vær opmærksomme på, at åbningstider følger den pågældende afdeling.

Se endvidere: Info | Børnehuset Chilli (aula.dk)

 

Lukkedage

Vi har ti årlige lukkedage, hvor vi har lukket i begge afdelinger. Se endvidere: Info | Børnehuset Chilli (aula.dk)

 

Geder i Marstrup

I vores afdeling i Marstrup har vi geder, som børn og personale passer i hverdagen. I weekend og ferieperioder vil I som forældre blive spurgt, om I kan passe gederne. Det betyder konkret, at I skal sørge for, at de får mad og vand. Hvis I opdager, at de af en eller anden grund har det skidt, skal vi naturligvis kontaktes, så vi kan få dem tilset af en dyrlæge.